太平天国失败后士兵或残党逃到南美质疑

太平天国(1850-1864)失败后,有士兵或残党逃到南美吗?网上能搜到
“逃到南美的太平天国残部还差点在秘鲁建立根据地”
“太平天國殘黨逃到南美,在南美洲橫掃千軍”
“逃到南美的太平天国士兵,他们的后裔还愿意承认自己的祖先吗?”
“辟谣:太平天国士兵逃到南美,如今30万后裔满口中国话”

关于这个问题,我在历史论坛Historum 历史论坛提问,只有一位自称是保加利亚历史学家的网友支持这种说法,但他给出的文献 Rebel Coolies, Citizen Warriors, and Sworn Brothers: The Chinese Loyalty Oath and Alliance with Chile in the War of the Pacific(叛军苦力、公民战士和结拜兄弟:[智利与玻利维亚-秘鲁联盟之间的]太平洋战争中华人的忠诚誓言和与智利的联盟) 却只是讲秘鲁、智利的叛乱和其中的华人,根本没有提到太平天国。该文章作者是加州大学Irvine分校历史系教授Heidi Tinsman,主要从事美洲尤其拉丁美洲历史的研究。我与她email联系,问是否在太平天国运动失败后有相当数量的中国士兵逃到美洲尤其南美,经她许可这里贴上她的答复:

"Thank you for reading my article. I have not seen evidence of specific Taiping leaders who end up in Cuba or Peru or elsewhere in Latin America. (It doesn't mean they did not, it means evidence is sketchy generally for this period/topic). However, as I argue, the broader political economy in which Chinese men end up "available" for kidnapping/recruitment in the coolie--trade is the post-Taiping war context of massive refugees. Certainly the men who end up in Peru had experience with war, as evidenced by their documented activities. Whether they were in Taiping armies, Qing armies, or the vast numbers of local militias, we don't know. Taiping was not the only conflict, obviously, but it was by far the biggest that impacted southern China."
(“感谢你阅读我的文章。我没有看到具体的某位太平天国领导人最终出现在古巴或秘鲁或拉丁美洲其他地方的证据。(这并不意味着他们没有,这只意味着关于这一时期/这个话题的证据通常是粗略的)。但是,正如我所论证的,中国人成为苦力贸易的绑架/招募的来源,这种广泛的政治经济状况是太平天国战争之后出现大量难民的背景。 很明显,到秘鲁的这批人有过战争的经验,从关于他们的活动的历史记录可以证明。他们曾在太平军、清军、还是在当地的许多民兵中,我们不得而知。太平天国显然不是唯一的冲突,但是是影响中国南部最大的事件。”)

Tinsman博士熟悉拉丁美洲历史文献,她没有读到该领域支持某种说法的文献就可以认为这种文献不存在,即是说太平天国领导人逃到拉丁美洲没有文献佐证,有些太平天国士兵逃到拉丁美洲可能是事实,但也没有文献确切证明他们曾是在太平天国军队中。

另外,我从维基百科或其他来源的几篇长文
Asian Latin Americans
Chinese Peruvians
Chinese Migration to Latin America and the Caribbean
History of Chinese Americans
和吕思勉《中国近代史》中也没有找到证据确切证明太平天国失败后有士兵或残党逃到南美。19世纪下半叶华人作为劳工移民美洲或因避战乱,或因寻求富裕的生活,猜想其中可能也有少量躲避清军残酷清算的太平天国士兵,但关于这一点在太平洋的东南和西北两岸都证据不足。


2020-03




To my CNNotes Page